viernes, 27 de septiembre de 2024

Es posa en marxa la 8a edició del Premi Menjallibres


Amb l'objectiu de fomentar el gust per la lectura i millorar les competències lectores com a eines bàsiques per a l'èxit escolar i l'aprenentatge de l'alumnat, per vuitè curs consecutiu s'ofereix als centres educatius de la ciutat el Premi Menjallibres, un projecte organitzat per la Regidoria de Cultura, mitjançant la Xarxa de Biblioteques Municipals, i el Servei d'Educació de l'IMET. 


L'alumnat dels centres de secundària de la ciutat que participa de forma voluntària en el Premi llegirà les obres finalistes seleccionades, tindrà l'oportunitat de conèixer i parlar amb els seus autors, i seran els encarregats d'escollir, a través dels seus vots, l'obra guanyadora. 


Les lectures finalistes de l'edició del curs 2024/2025 són, per a 1r i 2n d'ESO: Alexia King i el món sota el llit, d'Iván Ledesma; Inversemblant, de Paula Vidal; i Els savis de l'Acadèmia dels desconfiats, d'Àfrica Ragel-


Per als nois i noies de 3r i 4t d'ESO, les obres que hauran de llegir són I diumenge. Meteorit, d'Albert Pijuan; La lloba grisa: la història de la Demeter, de Maite Carranza; i Tercer origen, d'Albert Villaró.


Aquestes obres han estat seleccionades pels grups promotors, formats per dos representants del professorat i dos representants de l'alumnat de centres de secundària, representants de les llibreries locals, una representant de les biblioteques municipals i una autora local vinculada a aquest gènere.


Per seleccionar les obres finalistes el grup promotor tracta de conjugar llibres de temàtica diversa, que puguin cobrir les expectatives dels lectors i oferir una representació equilibrada del més interessant i representatiu de la narrativa actual. 


Preocupació per la comprensió lectora

La falta de comprensió lectora està fortament vinculada al fracàs escolar. De fet, és lògic pensar que la poca freqüència lectora va lligada a un baix rendiment en gairebé totes les matèries, perquè si no s'entén bé el que es llegeix resulta molt complicat comprendre el contingut de la matèria i tenir un bon aprenentatge.


El nivell de comprensió lectora de l'alumnat de primària ha reculat els últims anys, i hi ha una quarta part dels estudiants que acaba sisè sense entendre bé el que llegeix. Segons el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, al 2021, un de cada quatre alumnes finalitza la primària sense assolir un nivell lector que li garanteixi comprendre amb facilitat allò que llegeix. I si ens fixem en la població general, un terç de la població no llegeix mai cap llibre.


El Premi Menjallibres no seria possible sense l'aposta ferma de tots els centres d'educació secundària obligatòria públics i concertats, que tenen un paper rellevant en la posada en marxa i desplegament del premi. 


Concurs de booktrailers

Paral·lelament al desenvolupament del Premi lector es farà el Concurs de booktrailers en el qual podran prendre part tots els estudiants que hi participen. Per aquest concurs es compta amb la suport del Museu del Ferrocarril de Catalunya, de l'Scaparium Room Scape, la plataforma Filmin i Spring Projeccions, que fan possibles els premis que reben els estudiants guanyadors. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario